Met trots presenteert De Ateliers Spring Blossom 2018: een nieuwe serie artist talks. U bent van harte welkom bij deze kunstenaarslezingen op De Ateliers. Alle lezingen beginnen om stipt 17:00 uur. Entree € 5. RSVP office@de-ateliers.nl
Dinsdag 13 maart – Ryan Mosley
Dinsdag 20 maart – Marek Wieczorek: Mondrian’s Calling
Dinsdag 27 maart – James Richards
Dinsdag 3 april – Sarah Pichlkostner
Dinsdag 10 april – Navid Nuur
Dinsdag 17 april – Dan Walsh
Dinsdag 13 maart
Ryan Mosley (1980, Chesterfield, VK), woont in Sheffield
De Britse kunstenaar Ryan Mosley schildert vrijuit en onbeschaamd vanuit de verbeelding. Zijn expressieve schildergebaar geeft het gevoel dat de fantasievolle figuren die op zijn doeken paraderen, vanuit hun eigen psychedelische wereld rechtstreeks het schilderij zijn binnen gewandeld. De technicolor-achtige kleuren versterken dat hallucinatoire effect; helder neon roze en gloedvol oranje lichten op naast omfloerste schaduwen in de dieppaarse kleur van aubergines. Figuren uit de literatuur en de kunstgeschiedenis duiken veelvuldig op in dit vrolijke gezelschap. De kunstenaar wordt vertegenwoordigd door Alison Jacques Gallery (Londen), Eigen + Art (Berlijn/Leipzig), Suzanne Vielmetter Projects (Los Angeles) en Tim Van Laere Gallery (Antwerpen), waar zijn werk regelmatig te zien is.
Dinsdag 20 maart
Marek Wieczorek: Mondrian’s Calling
Reeds in de jaren twintig had het atelier van Mondriaan in Parijs een mythische status: een visionaire structuur, voortgekomen uit zijn grensverleggende ‘neo-plastische’ schilderijen. Verrassend genoeg hebben onderzoekers nooit geprobeerd de precieze relaties te definiëren tussen deze schilderijen en de wanden van het atelier, met hun dynamisch gepositioneerde kleurpanelen. Marek Wieczorek, hoogleraar Modern and Contemporary Art History aan de Universiteit van Washington in Seattle, ontleedt deze verbanden om te laten zien hoe en waarom Mondriaan de neo-plastische omgeving beschouwde als zijn roeping. Daarnaast oppert Wieczorek enkele suggesties waarom dit werk nog steeds aanspreekt bij jongere generaties kunstenaars, ontwerpers en architecten die interesse hebben in geïntegreerde omgevingen. Wieczorek, eerder gastbegeleider aan De Ateliers, leverde bijdragen aan exposities in Europa en de VS, waaronder de retrospectieve van Georges Vantongerloo (Duisburg/Den Haag), De Stijl (Centre Georges Pompidou, Parijs) en ‘Mondrian’s studios’ (Tate Liverpool).
Dinsdag 27 maart
James Richards (1983, Cardiff, VK), woont in London
James Richards vermengt in zijn soms sterk emotionerende videowerken beelden en geluiden, ontleend aan een breed scala van bronnen. Zijn aanhoudende onderzoek naar de kracht van gevonden beeldmateriaal is een reflectie op lichamelijke en psychische sensaties. Solo-tentoonstellingen van James Richards vonden plaats in Kestner Gesellschaft (Hanover, 2017), ICA (Londen, 2016), Bergen Kunsthall (2016), Kunstverein München (2015), Magician Space (Beijing, 2014), CCA (Kitakyushu , 2012), Chisenhale Gallery (Londen, 2011) en Tate Britain (Londen, 2010). Richards exposeerde op biënnales in Istanbul (2015), Venetië (2013) en hij vertegenwoordigde Wales op de Biënnale van Venetië in 2017. Hij is onderscheiden met de Ars Viva Prize 2014 en de Derek Jarman Award 2012 en werd genomineerd voor de Turner Prize in 2014. De kunstenaar wordt vertegenwoordigd door Rodeo (Istanbul/Londen) en Cabinet (Londen).
Dinsdag 3 april
Sarah Pichlkostner (1988, Salzburg, Oostenrijk), woont in Londen
Oud-Ateliers deelnemer Sarah Pichlkostner maakt sculpturale objecten en ruimtelijke settings, waarin zij de representatie onderzoekt van onzichtbare processen als de transmissie van energie, het verstrijken van de tijd en onze psychologische reacties op materialen. Zoals de kunstenaar verklaarde: ‘When material is brought to an object, i.e. is made into one, and the function of this object is continuously developing over time, then the object is ultimately reflecting us’. In de afgelopen jaren had de kunstenaar solotentoonstellingen in de galeries die haar vertegenwoordigen, Annet Gelink (Amsterdam, 2018 en 2017), Josh Lilley Gallery (Londen, 2017) en Galerie Hubert Winter (Wenen, 2017).
Dinsdag 10 april
Navid Nuur (1976, Teheran, Iran), woont in Den Haag
De manier waarop Navid Nuur kijkt naar materialen en naar de ruimte om hem heen, kun je bijna devoot noemen. In zijn sculpturen en schilderijen staat steeds een zeer persoonlijke vraag over de visuele werkelijkheid centraal. Vorm is hier niet noodzakelijk voortgekomen uit het idee, maar een materialisatie van subjectieve afwegingen die bovenal intuïtief zijn. Solotentoonstellingen van Nuur vonden recentelijk plaats bij Be-part (Waregem, 2017), Dundee Contemporary Arts (Dundee, 2014), Trafo House (Boedapest, 2014), Bonnefantenmuseum (Maastricht, 2013), Parasol Unit (Londen, 2013) en Centre Pompidou (Parijs, 2013). Navid Nuur werkt samen met Galerie Max Hetzler (Berlijn/Parijs), Galeria Plan B (Berlijn/Cluj) en Galerie Martin van Zomeren (Amsterdam). Voor het Internationale Gerechtshof in Den Haag maakte Nuur een permanente sculptuur.
Dinsdag 17 april
Dan Walsh (1960, Philadelphia, VS), woont in New York
Werkend vanuit een select repertoire van elementaire vormen (lijnen, rasters, rechthoeken), creëert de Amerikaanse kunstenaar Dan Walsh abstracte werken die zowel minimalistisch zijn als speels. In zijn schilderijen, tekeningen en grafiek gebruikt hij vormen die door hun eigen ontstaansproces gestalte hebben gekregen. Walsh nam deel aan talrijke groepstentoonstellingen wereldwijd, waaronder de Lyon Biënnale (2003), Ljubljana Biënnale (2003) en de Whitney Biënnale (2014). De kunstenaar wordt vertegenwoordigd door Paula Cooper (New York), Pace Prints (New York), Galerie Xippas (Parijs), Galerie Tschudi (Zuoz), Galerie Slewe (Amsterdam) en Patrick De Brock Gallery (Knokke). Een solotentoonstelling volgt in 2018 in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.