In Personal Pop maak je kennis met het eigenzinnige werk van de onbekende, jong overleden, maar zeer beloftevolle Brits-Bengaalse kunstenaar Shah Jahan (1976, Sylhet, Bangladesh – 2015, Birmingham, Engeland). Hij groeide op in Birmingham, studeerde aan The Ruskin School of Art van Oxford University en verbleef tussen 1998 – 2001 als resident aan De Ateliers in Amsterdam. Zijn werk is zeer uiteenlopend: hij maakte video’s, sculpturen, schilderijen, collages, installaties, kleding en tekeningen waarin hij zijn persoonlijke, alledaagse leven vermengt met de taal van Popart en populaire cultuur.
Shah is overtuigd van de transformerende kracht van kunst en ziet voor zichzelf een positie middenin de maatschappij weggelegd. Hij streeft naar een ‘Personal Pop’: een kunst die net als popart dichtbij de massa staat, maar die tegelijkertijd volstrekt persoonlijk is. Hij maakt daarom evengoed gebruik van beeldmateriaal uit de populaire media als van privé foto’s, werkt met goedkope materialen, wil een grote hoeveelheid kunst produceren, mengt het persoonlijke met het universele, het liefelijke met het politieke en het glamoureuze met het rauwe.
Zijn oeuvre bestaat uit ogenschijnlijk toegankelijke objecten die pas in tweede instantie deel uit blijken te maken van een dieper gelegen web van onderling verbonden betekenissen en verwijzingen; naar elkaar, religie, politiek en identiteit. Het sluit daardoor moeiteloos aan bij de realiteit van vandaag de dag, waarbij in steeds toenemende mate objecten, mensen, ideeën en werelden met elkaar verbonden zijn. Shah is daarom niet alleen in staat om met zijn werk de aandacht van de beschouwer te vragen, maar ook om die vast te houden.
Shahs volstrekt eigenzinnige idee over kunst, zijn drang tot productie, ongebreidelde ambitie en de grote belofte die het daarmee inhield werd overschaduwd door psychische gezondheidsproblemen en zijn vroege dood op 38-jarige leeftijd. Zijn kunstenaarschap heeft daardoor nooit tot volle wasdom kunnen komen; een bloem geknakt voor de knop. Parts Project wil Shah de aandacht geven die hij verdient door zijn werk te introduceren bij het Nederlandse publiek.